در حال حاضر، قوانین و مقررات فعالیت در شرکتهای بازاریابی شبکهای در اکثر کشورها معین شدهاند. ولی هیچ ارگان مشخصی وجود ندارد که مشخص کند یک کمپانی خاص هرمی یا شبکه ایِ قانونی است. از نگاه BBB، FTC و AG، کمپانیی که بیشتر به جذب بازاریاب میپردازد تا فروش محصول به مردم عادی، هرمی و غیر قانونی است.
در تاریخ ۱۳۸۸/۰۹/۱۸ "کمیته نظارت وزارت بازرگانی"، دستورالعمل نحوه صدور مجوز و نظارت بر فعالیت شرکتهای بازاریابی شبکهای را در ۱۲ ماده و ۸ تبصره تصویب و ابلاغ کرد. و از شرکتهای متقاضی، برای تحویل درخواستشان بر اساس دستورالعمل مصوب شده دعوت نمود؛ در همان ابتدا بیش از ۱۰۰ شرکت، تقاضای مجوز کردند و در نهایت پس از ۲ سال بررسی، برای اولین بار در ایران در سال ۹۰ مجوزهای قانونی فعالیت بازاریابی شبکهای صادر شد که چند شرکت معدود، توانستند مجوز دریافت کنند. networkmarketing.mimt.gov.ir در تاریخ ۸ دیماه ۱۳۸۸ (۲۸ دسامبر ۲۰۰۸) روزنامهٔ ایران بازاریابی شبکهای را قانونی اعلام کرد و از آن پس وزارت بازرگانی جمهوری اسلامی ایران قوانین و مقررات فعالیت در بازاریابی شبکهای، و مرز بین فعالیت شبکهای (نتورک مارکتینگ) را با فعالیت هرمی مشخص کرد. این در حالی است که در اخبار جمهوری اسلامی ایران، غالباً بر غیر قانونی بودن بازاریابی هرمی تاکید میشود، و در روزنامهها خبرهایی مبنی بر جلوگیری از فعالان این شغل منتشر میگردد.[۳۱] در شهریور ماه سال ۱۳۹۰ بعد از ۲ سال تلاش و بررسیهای طولانی ۸ شرکت برای اولین بار در تاریخ ایران موفق به کسب مجوز بازاریابی شبکهای از وزارت بازرگانی شدند.
21:23:05/2015-02-06
نظرات شما عزیزان:
:: برچسبها:
بازاریابی,
نتورک,
نتورک مارکتینگ,
بازاریابی شبکه ای,
ایران,
قانون,